Čím motivuje žáky Ivan Bauer, tvůrce interaktivních pomůcek do výuky a lektor zážitkové pedagogiky?

17. 1. 2022 -  Rozhovory

Učitel s 30 letou praxí na základní škole a v současnosti na gymnáziu v Kutné Hoře. Lektor zážitkové pedagogiky. Pořádá didaktické semináře pro učitele dějepisu pod názvem Cesty minulosti, zážitkové kurzy pro žáky ZŠ o dějinách 20. století a mnoho dalších. Podílí se na spolupráci s Albi na tvorbě interaktivní pomůcek do výuky – Kvído - Myšlenkové mapy - česká historie v souvislostech, Prvouka Vlastivěda v Kouzelném čtení.

Čím dokážete nejvíce motivovat svoje žáky? O čem s nimi nejčastěji diskutujete?


Motivace je nelehká. Někdy je to divadelní výstup nebo film, jindy osobní zkušenost nebo zážitek. Pomáhá, když děti chápou, že to má nějaký přesah do současnosti, že se s tím setkali, že to mohou využít.

Popíšete nám prosím svůj model výuky, jak se u vás lišila výuka online a standardní výuka v lavicích?


Model? Převažuje činnost, někdy hra, kterou pak rozebereme. Hýbou se, mění pozice ve třídě, konzultují, aby vyřešili zadaný úkol. Online výuka pomohla tomu, že se učili práci si rozvrhnout, plnit termíny a měli na obsáhlejší úkoly více času. Těžké bylo vytvářet úkoly, které se nedají opsat - postavte svítící maják, napište povídku, sestavte lapbook.




Jaké pomůcky ve výuce se vám nejvíce osvědčily, a jaké by vám pomohly pro zjednodušení vaší přípravy na výuku?


Osvědčuje se hlavně pestrost a střídání činností - například pracovní listy, anketní lístky, skupinová práce, mazací tabulky, mobilní telefony. Pomohlo by něco praktického - sestavit nádobu ze střepů jako archeolog, navrhnout do šablony vlastní znak, oblékat dobové postavy tak, jak se dříve oblékaly vystřihovací panenky.

Podílel jste se na vývoji Myšlenkových map pro Albi se zaměřením na českou historii. V čem vidíte prospěšnost použití myšlenkových map ve výuce a v učení v souvislostech?


Myšlenková mapa je skvělý nástroj. Opravdu pomáhá myslet a uvědomit si vztahy, strukturovat věci. Pomůcka pro její vytváření výuku zrychlí a s metodou naučí pracovat.

Jaké další interaktivní pomůcky používáte ve své výuce?


Slovo "interaktivní" je dnes nadužíváno. Co vše je interaktivní? Mluvíme-li o metodě, pak projektová či tematická výuka. Mluvíme-li o pomůckách, potom mobilní telefon, fotoaparát, ale také třeba modelovací hmota pro tvorbu pravěkých Venuší nebo tvorbu časových přímek.




Jste i velký příznivce zážitkové pedagogiky, jaké příběhy, témata a hry baví a zajímají žáky v současnosti nejvíce?


Obecně lze říct, že příběhy mají velkou moc. Dlouho byly přece jediným kamenem předávání znalostí a hodnot. V kurzu je fantasy, ale zaujme i středověk nebo poválečné období, které má pamětníky.

Kromě myšlenkových map jste se s Albi vytvářel také knihu pro Kouzelné čtení Prvouka. Co zde bylo pro vás nejtěžší a čím myslíte, že se tato kniha liší od standardních učebnic?


Kniha se liší tím, že historické poznatky jsou navlečeny na příběh dětských hrdinů. Těžké bylo k hotovému příběhu připravit doprovodný aparát jako zvuky, testy, úkoly a podobně.

A na závěr bych se ještě ráda zeptala, co si myslíte, že by pomohlo zvednout učitelskou prestiž, aby získala opět vysokou úroveň, kterou by si zasloužila?


Asi shora jednota cílů výuky a zdola radost dětí.


Text: Andrea Löflerová  Foto: Archiv Ivana Bauera & Albi