Když deváťáci učí matematiku páťáky s Albi, tak to je fakt COOL
11. 6. 2025 - Jak na výuku
Jsme žáci 9. A a už od chvíle, kdy jsme vkročili na druhý stupeň, byl naším velkým parťákem Kvído. Nejprve jsme s ním objevovali svět, pak jsme přesedlali na deskovky – a to byla jízda! A pak to přišlo. Blesková výzva! Prý jednoduchý úkol… No jasně! Byla to pořádná bojovka – přesně něco pro nás.
Na konci roku máme času asi tolik, kolik je ticha o velké přestávce – tedy skoro žádný. Ale i tak jsme se rozhodli, že nenecháme naše oblíbené hry jen tak ležet. Chtěli jsme je předat dál – budoucím šesťákům. A co nás napadlo? No přece zapojení do bleskové výzvy!
Málo času, hodně radosti – jdeme do toho! Rozhodli jsme se vytvořit matematickou hodinu s pomocí her od Albi. Teda… jednu hodinu? Ha! Nakonec z toho byly rovnou dvě.

Páťáci si vytvořili dvojice, my jsme připravili sedm stanovišť s deskovkami a pracovními listy od Albi. Každá dvojice měla na stanovišti 10 minut – a pak šup na další. Vše jsme poctivě zapisovali do našeho vlastního záznamového archu „Den s Albi“, který jsme si pro tuhle akci vytvořili.
A pak? Sčítání bodů, napětí, očekávání… a bum! Vítěze vyhlásíme až příští týden – protože jsme mezitím odjeli na ekologický pobyt. Ale nebojte, odměna nemine nikoho. Velká, střední, menší… ale hlavně sladká!

Bylo to jako blesk. Přišlo to rychle, rozsvítilo to den – a zanechalo úsměv. Děkujeme za tuhle výzvu, byla to hra, na kterou jen tak nezapomeneme!
Vyučovaný předmět: Matematika (proběhly dvě vyučovací hodiny)
Třída: žáci 5. A
Vyučující: žáci 9. A
Místo výuky: školní hřiště a venkovní učebna
Hodnocení: prostřednictvím předem připraveného hodnotícího listu
Odměny: sladká odměna pro každého – podle počtu získaných bodů (od největší po střední)
Motivace: Cílem naší aktivity bylo předat mladším spolužákům dvě věci – naši lásku k Albi hrám a také jim představit hry, které jsme během let nashromáždili a které jsou nyní volně k dispozici ve třídě. A navíc jim ukázat, že nemusí vždy hrát jenom podle pravidel hry, ale můžou si vytvořit pravidla vlastní a hrát hry klidně, ale úplně klidně i v hodině matematiky.
Stanoviště: celkem 7 – na každé stanoviště časový limit 10 minut
Text a foto: Žáci 9. A Základní školy Vimperk, Smetanova 405
Málo času, hodně radosti – jdeme do toho! Rozhodli jsme se vytvořit matematickou hodinu s pomocí her od Albi. Teda… jednu hodinu? Ha! Nakonec z toho byly rovnou dvě.

Páťáci si vytvořili dvojice, my jsme připravili sedm stanovišť s deskovkami a pracovními listy od Albi. Každá dvojice měla na stanovišti 10 minut – a pak šup na další. Vše jsme poctivě zapisovali do našeho vlastního záznamového archu „Den s Albi“, který jsme si pro tuhle akci vytvořili.
A pak? Sčítání bodů, napětí, očekávání… a bum! Vítěze vyhlásíme až příští týden – protože jsme mezitím odjeli na ekologický pobyt. Ale nebojte, odměna nemine nikoho. Velká, střední, menší… ale hlavně sladká!

Bylo to jako blesk. Přišlo to rychle, rozsvítilo to den – a zanechalo úsměv. Děkujeme za tuhle výzvu, byla to hra, na kterou jen tak nezapomeneme!
Blesková výzva Základní školy Vimperk, Smetanova 405
Vyučovaný předmět: Matematika (proběhly dvě vyučovací hodiny)
Třída: žáci 5. A
Vyučující: žáci 9. A
Místo výuky: školní hřiště a venkovní učebna
Hodnocení: prostřednictvím předem připraveného hodnotícího listu
Odměny: sladká odměna pro každého – podle počtu získaných bodů (od největší po střední)
Motivace: Cílem naší aktivity bylo předat mladším spolužákům dvě věci – naši lásku k Albi hrám a také jim představit hry, které jsme během let nashromáždili a které jsou nyní volně k dispozici ve třídě. A navíc jim ukázat, že nemusí vždy hrát jenom podle pravidel hry, ale můžou si vytvořit pravidla vlastní a hrát hry klidně, ale úplně klidně i v hodině matematiky.
Stanoviště: celkem 7 – na každé stanoviště časový limit 10 minut
- Provoz na silnici – použili jsem pracovní list Albi na matematiku – učení venku, který velice hezky statistickým šetřením provádí první výzkum žáků v oblasti dopravy a fauny.
- Házení – k této aktivitě jsme využili Bounce ball. Cílem bylo bez přerušení hry udělat co nejvíce přihrávek. Chtěli jsme, aby se páťáci také hýbali.
- Stonožka – využili jsme hru Pantolino. Cílem bylo sestavit co nejdelší stonožku. Nejdelší měla 31 nohou a k jejímu sestavení byla potřeba opravdu dobrá logika a taktika.
- Ubongo – vybrali jsme nejlehčí verzi vhodnou pro páťáky. Cílem bylo společně postavit co nejvíce správných těles. Nejlepší výsledek byl 13.
- Tipni si – připravili jsme si kartičky ze hry Tipni si, které by páťáky mohly zajímat. Dopředu jsme si stanovili intervaly, ve kterých se daný odhad mohl pohybovat. Pokud odpověď byla z daného intervalu, získal tým bod. Cílem bylo získat co nejvíce bodů.
- Povolání – žáci hádali povolání podle kartiček ze hry Alias party. Aby kartičku získali, museli navíc po uhodnutí vysvětlit, jak dané povolání souvisí s matematikou a proč je matematika důležitá pro život v tomto povolání.
- Matematické hlavolamy – ze hry Zpátky do lavic jsme vybrali zajímavé matematické hříčky a hlavolamy. Cílem úkolu bylo vypočítat správně co největší množství hádanek, kvízů, hlavolamů.

Děkujeme vítězům naší bleskové výzvy za krásný report a doufáme, že si svou výhru – zážitkový program Vyrob si svou deskovku – v Albi Zážitkovce užijí.
VÍCE O VÝZVĚ